Een Bedrijfshulpverlener (BHV’er) heeft een Voorpostfunctie: de BHV'er moet hulp kunnen bieden bij een incident bij een bedrijf in afwachting van de professionele hulpdiensten. Deze taken staan beschreven in de Arbowet (artikel 15):
- Eerste Hulp verlenen bij ongevallen;
- Brandbestrijding en het beperken van de gevolgen van brand;
- Ontruimen van de aanwezigen in het bedrijf.
Een BHV'er heeft tevens een Gidsfunctie: de bedrijfshulpverleners moet professionele hulpverleners van de Ambulancedienst, Brandweer en Politie opvangen en de actuele situatie overdragen.
Eisen voor de BHV
Een aantal eisen voor goede bedrijfshulpverlening zijn:
- Minimaal jaarlijks een goede training en uitrusting om de BHV-taken goed uit te voeren;
- Er moeten altijd voldoende BHV’ers op diverse afdelingen aanwezig zijn. Ook bij ziekte en vakantie;
- Laat BHV'ers liefst zelf kiezen voor deze taak. De betrokkenheid is dan meestal groter;
- Beloning stimuleert! Een vergoeding voor de BHV taken stimuleert de werknemer.
Hoeveel BHV'ers dient u aan te stellen in uw bedrijf?
De wet schrijft voor dat er altijd een BHV’er aanwezig moet zijn. Het is niet handig om een parttime werknemer aan te wijzen voor de opleiding. Ook tijdens ziekte, verlof en vakantie van de BHV’er(s) moet het veilig zijn om te werken en zal er iemand in actie moeten komen bij een calamiteit. Artikel 3 van de Arbowet omschrijft bijvoorbeeld dat bedrijfshulpverlening verplicht is voor alle bedrijven met één of meerdere werknemers.